Misschien heeft u vragen, wij hebben zeker antwoorden.
Veel vragen zijn aan ons al eens gesteld. Deze hebben we met de antwoorden op een rij gezet.
Met behulp van de Ratio EV Charging app heb je de volledige controle over jouw lader. Hier is bijvoorbeeld ook de laadhistorie te vinden.
Om een lader toevoegen aan de Ratio EV Charging app moet de lader verbonden zijn met het internet, de mobiele telefoon verbonden zijn met het internet en bluetooth aanstaan op de smartphone. Maak vervolgens een account aan in de Ratio App. Nadat je bent aangemeld klik je op ‘Mijn laadpalen’ en vervolgens onderaan op ‘een laadpaal toevoegen’. De app gaat nu via bluetooth naar een lader in de buurt en jouw lader zal in beeld verschijnen. Met de bluetooth code die is meegeleverd met de lader kun je verbinding maken met de lader.
De Ratio App werkt met de volgende Ratio modellen: Smart, Solar en io6.
Ratio's online modellen (Smart, Solar en io6) ondersteunen over-the-air-updates. Ratio raadt aan om altijd beschikbare firmware-updates zo snel mogelijk te installeren. Firmware-updates houden de gegevensbeveiliging van de lader up-to-date en voegen regelmatig nieuwe functies toe.
Updates worden opeenvolgend uitgevoerd en hierdoor kan het zijn dat het systeem meerdere updates na elkaar aanbiedt. Lees de releasenote op de Ratio-website of in de AppStores voor meer informatie over nieuwe functies en verbeteringen aan het systeem.
Wanneer er een firmware-update beschikbaar is, wordt het updatepictogram naast de oplader weergegeven in het scherm ‘Mijn opladers'.
1. Tik op de knop van de oplader om de update te installeren.
2. Tik op Nu installeren om de update te installeren of tik op Later installeren om de update uit te stellen om uw auto direct op te kunnen laden.
De update-aankondiging verschijnt de volgende keer dat je het scherm Mijn opladers opent.
Let op: Zorg ervoor dat de oplader tijdens de update van stroom blijft voorzien en is verbonden met internet. Stroom-/netwerkstoringen kunnen ervoor zorgen dat de update mislukt.
De Ratio EV Charging App hoeft tijdens de update niet geopend te blijven.
Terwijl de update bezig is, wordt het pictogram weergegeven naast de oplader in Mijn opladers
scherm. Let er op dat de update enkele minuten kan duren. Na de update wordt de oplader opnieuw opgestart en is deze klaar voor gebruik.
OPMERKING: Gebruik de lader niet tijdens het updateproces.
3. Controleer na de firmware-update van de oplader in de AppStore of PlayStore of er een update beschikbaar is voor de Ratio EV Charging App en update deze indien beschikbaar.
Controleer regelmatig of er updates beschikbaar zijn in het Mijn Opladers-scherm van de Ratio EV Charging App.
Let op: Het gebruik van een oude versie van de Ratio EV Charging-app kan tot compatibiliteitsproblemen leiden.
Na het inschakelen van Gepland opladen en het instellen van het gewenste schema hoef je niet op start te drukken; het opladen start automatisch op de ingestelde tijd. De Startknop kan echter nog steeds worden gebruikt om direct een laadsessie te starten.
Lees verder of open de flyer met uitleg
Ga in de Ratio EV Charging app naar ‘Instellingen’ en daarna naar ‘Geavanceerde instellingen’. Zorg ervoor dat de lader via Bluetooth verbonden is. Kies de ‘OCPP settings’ onderin het scherm.
Zet de OCPP selector op AAN en kies vervolgens ‘E-Flux’ als Open Charge Point Provider. Je krijgt nu je Charge Point ID te zien en dit kun je makkelijk kopiëren naar je clipboard.
Het Charge Point ID heeft het formaat ‘RATIO_Pxxxxxxxxxxxxxx’. Het Charge Point ID gebruik je om de lader aan te melden op het E-Flux portaal.
Maak een account aan bij E-Flux voor een AC Charging Station. Ga naar https://e-flux.io/nl/tarieven/ en volg daar de stappen voor het aanmaken van een account en het invullen van het Charge Point ID (CPID). Je kan de informatie uit het clipboard gebruiken of het CPID handmatig invoeren.
Na het activeren van OCPP kun je simpelweg een RFID laadpas gebruiken om een laadsessie te starten. Het RFID symbool op de ‘Charger Overview’ scherm is grijs a er geen kaart is gelezen en groen als er een kaart succesvol is gelezen.
Alle functies van de Ratio EV Charging app zoals Scheduled Charging en Smart/Solar modes, blijven beschikbaar tijdens het gebruik van OCPP.
Error 111 geeft aan dat de lader niet kan communiceren met de sensorbox. Een installateur kan controleer of de bekabeling tussen de lader en de sensorbox goed is aangesloten.
De sensorbox is het zwarte kastje dat in de meterkast is geplaatst. Bij correcte aansluiting knippert de led op de sensorbox drie keer, gevolgd door een korte pauze. Dit geeft aan hoe de stroom loopt, per fase. Groen betekent dat er overschot is aan zonnestroom, rood betekent dat er energie uit het net komt. Als de zonnepanelen installatie bijvoorbeeld op fase 1 zit zouden de leds: groen – rood – rood moeten zijn.
Als de sensorbox voeding krijgt van de hoofdprint zal de led rood branden. In de Smart en Solar standen zal de led steeds 3 keer knipperen met een pauze. Als er geen zonne energie wordt opgeleverd knipperen ze rood. Indien er bijvoorbeeld op fase 1 wordt opgeleverd zal de led als volgt knipperen: groen, rood, rood.
De online laders (Solar, Smart* en io6*) hebben vier verschillende laadstanden:
Basic: de lader laadt met het ingestelde maximum laadvermogen in de instellingen van de app. Let op: er wordt bij deze modus geen gebruik gemaakt van Dynamic Load Balancing. Als de sensor box geinstalleerd is kan deze modus niet gekozen worden.
Smart*: laden met Dynamische Load Balancing. De laadpaal beschermt je huis tegen overbelasting terwijl de auto op maximale snelheid laadt. De laadsnelheid wordt aangepast op het overige verbruik in huis of op kantoor. Zo kun je altijd zorgeloos en zo snel mogelijk laden. De lader laadt op als het beschikbare vermogen hoger is het minimaal ingestelde vermogen in Ampère (Minimale laadstroom) en onder het maximale vermogen dat nog beschikbaar is op de aansluiting.
SmartSolar*: de lader laadt op een combinatie van zonnestroom en netstroom, tenzij er genoeg zonnestroom is. Als de minimale stroom ingesteld is op bijvoorbeeld 6A en er is 4A zonnestroom beschikbaar, zal in SmartSolar de lader dit aanvullen met 2A netstroom. Als er 6A of meer overschot is vanaf de zonnepanelen, zal de lader alleen op de zonnestroom laden. Op deze manier heb je meer profijt van je zonnestroom terwijl de auto langzaam maar zeker laadt.
PureSolar*: De lader laadt op zonnestroom, vanaf de minimale waarde. Dit is meestal 6A. Als er 6A of meer overschot is aan zonnestroom, zal er geladen worden. Is de zon voor langere tijd weg dan zal het laden gepauzeerd worden totdat er weer genoeg overschot is aan zonnestroom.
* Voor deze functionaliteiten heb je de Ratio Sense kit nodig. Deze is los aan te schaffen.
Ja, Renault voertuigen kunnen door Ratio laders worden geladen.
Let op: voertuigen die Renault ZE- Ready zijn, kunnen alleen in Basic stand worden geladen.
De laadpaal beschermt uw huis of kantoor tegen overbelasting terwijl de auto op maximale snelheid laadt. De laadsnelheid wordt aangepast op het overige verbruik in huis of op kantoor. Zo kunt u altijd zorgeloos zo snel mogelijk laden.
Ja, normaal gesproken bij een 3-fase PV-installatie en een 3-fase elektrische auto is er per fase 6A nodig om te gaan starten met laden. Op die manier kun je in de PureSolar stand pas laden vanaf 4,2kW aan overschot aan zonnestroom. Hier hebben we een oplossing voor: In de Ratio App kun je onder ‘geavanceerde instellingen’ het PV laden wijzigen naar 1 fase. Dan kun je, ook al heb je een 3-fase PV installatie, al vanaf 1,4kW gaan laden in de PureSolar stand. Zo heb je gedurende de dag veel meer voordeel van het laden op enkel zonnestroom.
In de Ratio App kun je naar geavanceerde instellingen gaan en klikken op ‘Gemeten waarden’. Zie je bij een bepaalde fase bij Stromen bij Sensorbox een positieve waarden? Op deze fase wordt stroom gebruikt uit het net. Is de waarde negatief? Op deze fase is een overschot van zonnestroom. Bij overschot van zonnestroom en een 3-fase zonnepanelen installatie, zou je 3 negatieve waarden in de App zien.
Zie je bij installatie waarden die je niet verwacht? Neem contact op met je installateur.
Is de auto wel ontgrendeld? Zo ja, in de Ratio App kun je de volgende stappen doorlopen:
Open de app, ga in de instellingen naar de kabelvergrendeling en wijzig terwijl je de stekker iets in de lader duwt de instelling naar ‘Altijd vergrendeld'' en wijzig de instelling weer naar ‘Ontgrendeling door de auto’. Het is belangrijk dat je de kabel de gehele tijd ingedrukt houdt, de kabel moet nu uit de lader gehaald kunnen worden.
Ja, alle Ratio laders die standaard 3-fasig uitgerust zijn (22kW) werken ook met auto's die op 1 fase kunnen laden. Ook kan de lader enkel op 1 fase geïnstalleerd worden.
Ja, nieuwe Ratio laders ondersteunen de integratie met de P1 Poort. Je kunt checken of je lader/sensorbox hiervoor gereed is op 2 manieren:
1. Als het ‘P-nummer’ van je lader (zie Ratio App, te vinden onder mijn laadpalen) hoger is dan ..8334
2. Als het serienummer op de sensorbox (zilveren sticker, sensorbox in de meterkast) hoger is dan ..5098
Oudere versies van de Sensorbox kunnen aangesloten worden met CT-klemmen.
Om gebruik te maken van de P1-poort, volg je deze stappen:
1. Controleer of de slimme meter voldoet aan de eisen zoals vermeld in onderstaande tabel. Als dit niet het geval is, ga dan verder met het installatieproces met behulp van CT-klemmen.
2. Voorlopig kan de P1-poort alleen worden gebruikt voor toepassingen waarbij de netaansluiting maximaal 63A bedraagt.
3. Gebruik de RJ12-RJ12 kabel (meegeleverd met de sensorbox) om de P1-poort van de sensorbox aan te sluiten op de P1-poort van de slimme meter. Indien de P1-poort op de slimme meter al in gebruik is door een ander apparaat, gebruik dan een geschikte ‘P1 Hub’ om het aantal poorten uit te breiden. Een P1-splitter zonder voeding is niet voldoende
4. Het aansluiten van de voedingskabel op de 230V AC ingang van de sensorbox is niet nodig bij gebruik van de P1-poort.
5. Nadat je de sensorbox op de slimme meter en de lader hebt aangesloten, schakel je de lader in en controleer je de werking van de P1-communicatie op de volgende manier:
- LED uit: sensorbox krijg geen voeding -> controleer de RS485-bedrading en kijk of de lader wel stroom krijgt.
- LED aan, continu oranje: stroom naar Sensor Box is ingeschakeld, maar geen communicatie tussen lader en sensorbox -> controleer RS485-kabel.
- LED aan, continu rood: geen geldige P1-communicatie ontvangen -> controleer de bekabeling (en eventueel P1-hub). Controleer of slimme meter in de lijst van ondersteunde meters staat. Indien dit niet het geval is, ga dan terug naar het gebruik van CT-klemmen.
- LED knippert 3 keer: wanneer de led 3 keer per 1,5 seconde knippert is de P1 communicatie actief.
Iedere keer dat de led knippert gaat over een fase, knippert hij rood dan is er verbruik op die fase, knippert hij groen dan is er opbrengst van zonnepanelen op die fase.
Is er bijvoorbeeld alleen op fase 1 opbrengst dan knippert het ledje na elkaar: groen, rood, rood.
6. Vergelijk altijd of de knipperende LED of de ‘Gemeten waarden’ in de Ratio EV Charging App met de daadwerkelijke verbruiks-/opbrengstsituatie in huis om er zeker van te zijn dat de sensorbox goed werkt, voordat je de lader in gebruik neemt.
Wanneer de Sensor Box wordt ingeschakeld, wacht hij 30 seconden op een bericht van de P1-poort. Wanneer de sensorbox binnen 30 seconden na het opstarten geen P1-bericht ontvangt, schakelt de sensorbox automatisch om naar de CT-klemmodus en zullen de CT klemmen moeten worden aangesloten om gebruik te kunnen maken van loadbalancing.
Vereisten voor de ondersteuning van slimme meters:
• Baudsnelheid: 115.200
• Berichtinterval: <= 10s
Ondersteunde meters:
Iskra-AM550
Kaifa-MA105
Kaifa-MA105C
Kaifa-E0025
Kaifa-E0003
Kaifa-MA304
Kaifa-MA304C
Landis & Gyr-E350
Sagemcom-T210-D
NIET ondersteunde meters:
Kamstrup-162
Kamstrup-351
Kamstrup-382
Tref je een slimme meter aan die niet op de lijst staat, dan horen we graag of het met deze meter wel of niet werkt, zodat we de lijst kunnen aanvullen. Je kan jouw bevinding hierover sturen aan support@ratio.nl
Ja, onze nieuwste Ratio Solar modellen en alle Ratio io6 laders zijn geschikt om te laden op Dynamische energie tarieven. Op deze manier kan de lader aangestuurd worden met slimme software en op de beste/goedkoopste momenten gaan laden. Dit doen laden op dynamische prijzen doen we via een gratis koppeling met Tap Electric. Je kunt je Ratio laadpaal koppelen via ‘OCPP instellingen’ met Tap. Maak vervolgens in de Tap Electric App een account aan en koppel hier je Ratio lader. In de Tap app kun je vervolgens gebaseerd op je voorkeuren de instellingen voor het laden op dynamische tarieven bepalen. Voor meer informatie, zie:
Tap Electric